Fly: Stadig flere betaler ekstra for miljø-drivstoff

De nye A350-flyene vil erstatte dagens langdistanseflåte hos KLM og er et viktig skritt mot å nå selskapets bærekraftsmål om å redusere karbondioksidutslippene med 30 prosent per passasjerkilometer innen 2030, sammenlignet med 2019.
De nye A350-flyene vil erstatte dagens langdistanseflåte hos KLM og er et viktig skritt mot å nå selskapets bærekraftsmål om å redusere karbondioksidutslippene med 30 prosent per passasjerkilometer innen 2030, sammenlignet med 2019. Foto: KLM
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flypassasjerer letter på samvittigheten og betaler ekstra for miljøvennlig drivstoff. – Men det utgjør fortsatt en utrolig liten del, sier flyselskapet KLM.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden sist sommer har det vært en jevn økning i andelen flypassasjerer som betaler ekstra for bærekraftig drivstoff hos flyselskapet KLM. De ser ikke bort fra at sommersesongens mye fokus på ekstremvær, varmerekorder og flom økt interessen for å fly mer bærekraftig.

– Salgskurven for SAF (Sustainable Aviation Fuel) peker oppover, og vi ser ikke bort fra en økning på over 200 prosent. Men det står fortsatt for en utrolig liten del av salget vårt, sier markedssjef Maria Hagelberg i Air France / KLM.

Artikkelen fortsetter under bildet

Stadig flere flypassasjerer letter på samvittigheten og betaler for litt ekstra SAF i tankene når de er ute og flyr med KLM. Foto: KLM
Stadig flere flypassasjerer letter på samvittigheten og betaler for litt ekstra SAF i tankene når de er ute og flyr med KLM. Foto: KLM

Ønsker å bidra

En Novus-undersøkelse som KLM bestilte i 2023 viser at et flertall av de nordiske reisende ønsker å bidra til en mer bærekraftig flyreise, men også at de synes det er vanskelig å ta bærekraftige valg når de bestiller en reise.

– Det er noe vi har tatt til oss. Vi jobber kontinuerlig med å gjøre det enklere for kunden å bidra til å ta bærekraftige valg når de flyr. Dette inkluderer opplæring for bedriftskunder, synlighet i bestillingsprosessen og å skape insentiver gjennom vårt lojalitetsprogram Flying Blue, sier Maria Hagelberg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Foreløpig er biodrivstoffet SAF drivstoff-alternativet som er tilgjengelig for å redusere luftfartens klimapåvirkning. Elektriske fly og hydrogen venter rundt hjørnet, men i første omgang vil disse først og fremst være et alternativ for kortere avstander.

Artikkelen fortsetter under bildet

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Foreløpig er det fortsatt såkalt SAF, i tillegg til vanlig JET a-1 flydrivstoff som gjelder i tankene hos KLM - i påvente av mer bærekraftige alternativer som hydrogen og elektrisitet. Foto: KLM
Foreløpig er det fortsatt såkalt SAF, i tillegg til vanlig JET a-1 flydrivstoff som gjelder i tankene hos KLM - i påvente av mer bærekraftige alternativer som hydrogen og elektrisitet. Foto: KLM

Blir dyrere å fly

En av utfordringene med SAF er imidlertid at det er betydelig dyrere enn fossilt brensel.

– Det vil uunngåelig bli dyrere å fly ettersom hele bransjen går over til en mer bærekraftig virksomhet. Fra 2022 inkluderte vi noe SAF på alle billetter. For øyeblikket inneholder hver billett opptil 1 % SAF. Selv om vi og mange andre flyselskaper investerer milliarder i innovasjon og kjøp av SAF, må vi få forbrukerne om bord. Å tilby ulike SAF-alternativer gjør det lettere for kundene å velge det alternativet som passer dem best. Vi har også skreddersydde løsninger for små og store bedrifter, sier Maria Hagelberg.