Fly-stopp etter «røyke-tabbe»

United Airlines Airbus A321 Neo-fly fikk flyforbud fordi kabinansatte ikke kunne slå av Røyking forbudt-skiltene ombord i flyene hvor det er totalt røykeforbud.
United Airlines Airbus A321 Neo-fly fikk flyforbud fordi kabinansatte ikke kunne slå av Røyking forbudt-skiltene ombord i flyene hvor det er totalt røykeforbud. Foto: Dreamstime
Artikkelen fortsetter under annonsen

Passasjerene ante uråd da det ene etter det andre av United Airlines nye Airbus A321 Neo-fly i USA ble forsinket eller kansellert mandag. Årsaken var rett og slett at kabinansatte ikke kunne slå av «No smoking»-skiltene, i flyene hvor det likevel er lovpålagt røykeforbud.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er lovpålagt røykeforbud på alle kommersielle flyvninger. Likevel måtte United Airlines Airbus A321 Neo-fly settes på bakken i USA fordi kabinansatte ikke kunne slå av røyking forbudt-skiltene ombord.

En glemt og heller utdatert forskrift fra den amerikanske føderale luftfartsadministrasjonen (FAA) førte i begynnelsen av uken til et litt merkelig flykaos for United Airlines:

Forskriften sier at flybesetningen skal kunne skru av og på varselskiltene om røykeforbud etter eget skjønn. Men på de nye Airbus neo-flyene var denne funksjonen overstyrt, slik at forbudsskiltene over flysetene alltid står «on».

(Artikkelen fortsetter under bildet).

På de nye flyene til United Airlines kan ikke No smoking-skiltene skrues av eller på. Foto: Thomas Roell / Shutterstock / NTB
På de nye flyene til United Airlines kan ikke No smoking-skiltene skrues av eller på. Foto: Thomas Roell / Shutterstock / NTB

Fly-virksomhet er i sannhet innviklet og omfattet av mange regler for stort og smått mellom himmel og jord.

Til tross for at det i snart 25 år har vært totalforbudt å røyke ombord på amerikanske kommersielle flygninger, har FAA-forskriften levd videre - på papiret.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og det ble det slått alarm om på mandag da det amerikanske samferdselsdepartementet – Department of Transportation (DOT) – nedla flyforbud for modellen.

Resultatet var at United-passasjerer over hele USA opplevede flyavbrudd mens United-ledere prøver å bli enige om en løsning med sine kolleger ved DOT, skriver Aero Time.

Glemte regelverket

FAA-forskriften er lite kjent og har ikke vært håndhevet på mange år. Forskriften, mer formelt kjent som US code 14 CFR § 121.317(a), krever at flyselskapene skal gi flybesetninger muligheten til å kunne slå på og av No smoking-skiltet etter eget skjønn under de ulike stadiene av flygingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men siden røyking har vært forbudt i alle amerikanske flyselskaper siden 2000, valgte United å fjerne flybesetningens mulighet til å bruke på/av-knappenfor skiltene i sine nye A321neo-cockpiter, siden lysene (i teorien) aldri trenger å slukkes. De skal uansett alltid stå på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

United hevder at en enkel administrativ feil har ført til den pågående sikkerhets-turbulensen mellom selskapet og myndighetene:

I et brev til DOT forklarer United at de allerede har et unntak fra regelverket for sine Boeing 737, 757,767, 777 og 787-fly. Der er røyking forbudt-skiltene overstyrt til å være opplyst hele tiden.

Men siden Airbus A321neo er ny i United-flåten, har den ennå ikke blitt lagt til denne listen med modeller som har fått unntak fra forskriften.

Tilsynelatende glemte United rett og slett å be om den samme regulatoriske dispensasjonen for A321neo som for de andre flytypene den opererer.

Flyselskapet har for tiden fem A321neo i drift, med ytterligere 125 på bestilling.

United sier i sitt brev til DOT at «en grundig risikovurdering utført av flyselskapet viser at beslutningen om å fjerne flybesetningens mulighet til å velge Røyking forbudt-skiltene av eller på, ikke har noen negativ innvirkning på flyselskapets sikkerhetspålitelighet».

Artikkelen fortsetter under annonsen

United fikk etterhvert nødvendig dispensasjon og flyene kunne settes i trafikk igjen mens det formelle blir ordnet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Artikkelen fortsetter under bildet

Til tross for lovforbud mot røyking på fly produseres nye fly stadig med både røyking forbudt-skilt og ...askebeger Foto: Myra Thompson / Shutterstock / NTB
Til tross for lovforbud mot røyking på fly produseres nye fly stadig med både røyking forbudt-skilt og ...askebeger Foto: Myra Thompson / Shutterstock / NTB

Nye fly - med askebegre

Mens røyking ombord på kommersielle passasjerfly har vært forbudt i mange år, produseres nye kommersielle fly fortsatt i dag med både «Røyking forbudt»-skilt og ironisk nok - askebegre. Også på noen flytoaletter.

Før røykeforbudet ombord trådte i kraft i 2000, pleide flyselskapene å tilby dedikerte røyke- og røykfrie soner på de fleste kommersielle flyvninger. Røykesonene hadde en tendens til å ligge bakerst i passasjerkabinene.

Formålet var å skille røykere fra ikke-røykere for å unngå at ikke-røykere ble utsatt for helserisikoen ved passiv røyking.

Denne tankegangen var imidlertid feil: På større fly med seksjoner for first class og business class foran økonomiklassen drev røykenalltid inn i de røykfrie delene av økonomiklassen uansett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

United Airlines var det første flyselskapet i USA som opprettet en dedikert røykfri seksjon ombord på kommersielle fly i 1971, mens Delta Air Lines var det første som fullstendig forbød røyking over hele sitt verdensomspennende nettverk i 1994.

Allerede i 1988 ble det innført røykeforbud på alle innenriksflyginger både i Sverige og Norge. Året etter ble forbudet utvidet til å gjelde også i Danmark og på alle flyginger mellom de nordiske landene.

Så, i 1996 ble det forbudt å røyke på alle SAS-fly innen Europa.

Forbudet mot røyking på flyreiser i Europa trådte i kraft i 1997 etter at EU forbød røyking på reiser i alle medlemsland.

Andre lands luftfartsmyndigheter gjennomførte tilsvarende lovendringer i årene som fulgte. Kina tillot røyking på kommersielle flyvninger frem til 2017.