Fly-stopp etter «røyke-tabbe»
Passasjerene ante uråd da det ene etter det andre av United Airlines nye Airbus A321 Neo-fly i USA ble forsinket eller kansellert mandag. Årsaken var rett og slett at kabinansatte ikke kunne slå av «No smoking»-skiltene, i flyene hvor det likevel er lovpålagt røykeforbud.
Det er lovpålagt røykeforbud på alle kommersielle flyvninger. Likevel måtte United Airlines Airbus A321 Neo-fly settes på bakken i USA fordi kabinansatte ikke kunne slå av røyking forbudt-skiltene ombord.
En glemt og heller utdatert forskrift fra den amerikanske føderale luftfartsadministrasjonen (FAA) førte i begynnelsen av uken til et litt merkelig flykaos for United Airlines:
Forskriften sier at flybesetningen skal kunne skru av og på varselskiltene om røykeforbud etter eget skjønn. Men på de nye Airbus neo-flyene var denne funksjonen overstyrt, slik at forbudsskiltene over flysetene alltid står «on».
(Artikkelen fortsetter under bildet).
Fly-virksomhet er i sannhet innviklet og omfattet av mange regler for stort og smått mellom himmel og jord.
Til tross for at det i snart 25 år har vært totalforbudt å røyke ombord på amerikanske kommersielle flygninger, har FAA-forskriften levd videre - på papiret.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenOg det ble det slått alarm om på mandag da det amerikanske samferdselsdepartementet – Department of Transportation (DOT) – nedla flyforbud for modellen.
Resultatet var at United-passasjerer over hele USA opplevede flyavbrudd mens United-ledere prøver å bli enige om en løsning med sine kolleger ved DOT, skriver Aero Time.
Glemte regelverket
FAA-forskriften er lite kjent og har ikke vært håndhevet på mange år. Forskriften, mer formelt kjent som US code 14 CFR § 121.317(a), krever at flyselskapene skal gi flybesetninger muligheten til å kunne slå på og av No smoking-skiltet etter eget skjønn under de ulike stadiene av flygingen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMen siden røyking har vært forbudt i alle amerikanske flyselskaper siden 2000, valgte United å fjerne flybesetningens mulighet til å bruke på/av-knappenfor skiltene i sine nye A321neo-cockpiter, siden lysene (i teorien) aldri trenger å slukkes. De skal uansett alltid stå på.
Artikkelen fortsetter under annonsenUnited hevder at en enkel administrativ feil har ført til den pågående sikkerhets-turbulensen mellom selskapet og myndighetene:
I et brev til DOT forklarer United at de allerede har et unntak fra regelverket for sine Boeing 737, 757,767, 777 og 787-fly. Der er røyking forbudt-skiltene overstyrt til å være opplyst hele tiden.
Men siden Airbus A321neo er ny i United-flåten, har den ennå ikke blitt lagt til denne listen med modeller som har fått unntak fra forskriften.
Tilsynelatende glemte United rett og slett å be om den samme regulatoriske dispensasjonen for A321neo som for de andre flytypene den opererer.
Flyselskapet har for tiden fem A321neo i drift, med ytterligere 125 på bestilling.
United sier i sitt brev til DOT at «en grundig risikovurdering utført av flyselskapet viser at beslutningen om å fjerne flybesetningens mulighet til å velge Røyking forbudt-skiltene av eller på, ikke har noen negativ innvirkning på flyselskapets sikkerhetspålitelighet».
Artikkelen fortsetter under annonsenUnited fikk etterhvert nødvendig dispensasjon og flyene kunne settes i trafikk igjen mens det formelle blir ordnet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under bildet
Nye fly - med askebegre
Mens røyking ombord på kommersielle passasjerfly har vært forbudt i mange år, produseres nye kommersielle fly fortsatt i dag med både «Røyking forbudt»-skilt og ironisk nok - askebegre. Også på noen flytoaletter.
Før røykeforbudet ombord trådte i kraft i 2000, pleide flyselskapene å tilby dedikerte røyke- og røykfrie soner på de fleste kommersielle flyvninger. Røykesonene hadde en tendens til å ligge bakerst i passasjerkabinene.
Formålet var å skille røykere fra ikke-røykere for å unngå at ikke-røykere ble utsatt for helserisikoen ved passiv røyking.
Denne tankegangen var imidlertid feil: På større fly med seksjoner for first class og business class foran økonomiklassen drev røykenalltid inn i de røykfrie delene av økonomiklassen uansett.
Artikkelen fortsetter under annonsenUnited Airlines var det første flyselskapet i USA som opprettet en dedikert røykfri seksjon ombord på kommersielle fly i 1971, mens Delta Air Lines var det første som fullstendig forbød røyking over hele sitt verdensomspennende nettverk i 1994.
Allerede i 1988 ble det innført røykeforbud på alle innenriksflyginger både i Sverige og Norge. Året etter ble forbudet utvidet til å gjelde også i Danmark og på alle flyginger mellom de nordiske landene.
Så, i 1996 ble det forbudt å røyke på alle SAS-fly innen Europa.
Forbudet mot røyking på flyreiser i Europa trådte i kraft i 1997 etter at EU forbød røyking på reiser i alle medlemsland.
Andre lands luftfartsmyndigheter gjennomførte tilsvarende lovendringer i årene som fulgte. Kina tillot røyking på kommersielle flyvninger frem til 2017.