Fly: SAS mistenkt for å bruke russisk drivstoff

SAS gransker seg selv for å finne ut om de kan ha fløyet på russisk drivstoff
SAS gransker seg selv for å finne ut om de kan ha fløyet på russisk drivstoff Foto: Paul Kleiven / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS gransker nå om de kan ha bidratt til å undergrave sanksjonene etter at det er avslørt at flyselskapet kan ha fløyet med russisk drivstoff.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er danske Danwatch og avisen Ekstra Bladet som avslører mistanken etter å har inspisert et russisk-eid raffineri i India som sender drivstoff til Europa.

SAS sine drivstoffleverandører må nå forklare selskapet om de har bidratt til å omgå sanksjonene mot russisk oljeeksport som ble innført i februar 2022.

– SAS aksepterer ikke handel med sanksjonerte parter eller produkter og vi krever at våre leverandører overholder sanksjonene som er vedtatt, sier pressesjef Alexandra Lindgren i SAS i et skriftlig svar til media, ifølge TravelNews.se.

Det russiske drivstoffet kommer til Europa fra energiselskapet Nayara Energy i India. Selskapet er russisk eid og har tilknytning til Kreml gjennom oljeselskapet Rosneft, hvor den russiske staten er majoritetseier.

Ved å importere russisk drivstoff og raffinere det i India, blir sluttproduktet teknisk sett indisk, og dermed er det ikke ulovlig å importere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Eksperter som Danwatch har snakket med poengterer at denne organiseringen motvirker sanksjonene.

Jacob Dahl Rendtorff, professor i forretningsetikk ved Roskilde Universitet, mener SAS burde vært klar over leverandørenes aktiviteter tidligere.

– Du må ha ansvar i hele forsyningskjeden, og ikke bare det første leddet, sier han til Danwatch.