Kina bygger cruiseskip

Kinas første egenbygde cruiseskip Adora Magic City la ut på jomfrutur fra Shanghai 1. januar i år. Neste år kommer søsterskipet.
Kinas første egenbygde cruiseskip Adora Magic City la ut på jomfrutur fra Shanghai 1. januar i år. Neste år kommer søsterskipet. Foto: NTB /AFP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kina har kastet seg på bygging av cruiseskip – spesialbygget for innenriks cruisegjester. Nå er skip nummer to på gang i det kineserne håper blir en helt ny industri.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kina regnes som verdens nest største cruisemarked etter USA, men har ikke hatt egenproduserte store cruiseskip. Før nå.

Adora Cruises første skip, Adora Magic City, tok fem år fra planlegging til det var ferdig sent i fjor. Det 323 meter lange skipet med plass til 4.200 gjester er det første store cruiseskipet som noen gang ble bygget i Kina.

Skipet hadde sin jomfrutur 1. januar i år og er så langt brukt på en serie korte cruise med avgang fra Shanghai. Premiereturen gikk til seks havner i Kina, Sør-Korea og Japan.

Skip nummer to er for tiden under bygging ved China State Shipbuilding Companys Waigaoqiao Shipbuilding Yard i Shanghai, og skal etter planen settes i drift i 2025.

Yang Xin, som er visesjef for cruisebygging ved Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding, håper at Adora Magic City vil fungere som et fundament for en «industri» rundt skipsbygging i Kina, og at det gjennom dette vil skapes en «cruisekultur» i landet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Tidligere ble de store cruiseskipene nesten utelukkende bygget i Europa og så å si hele industrien ligger der. Nå som vi bygger vårt første cruiseskip, begynner de vitenskapelige institusjonene i Kina å utvikle våre egne reservedeler, uttalte Xin i fjor, ifølge Standby.dk

Kinas første egenbygde cruiseskip Adora Magic City i Shanghai. Skipet er spesialbygd for det kinesiske markedet. Foto: AFP / NTB
Kinas første egenbygde cruiseskip Adora Magic City i Shanghai. Skipet er spesialbygd for det kinesiske markedet. Foto: AFP / NTB

Stadig større skip

Adora Cruises andre nybygg vil være litt større enn Adora Magic City - med plass til 5.246 passasjerer.

Ifølge en rapport fra China Daily vil det nye fartøyet være 17,4 meter lengre enn det 2023-bygde søsterskipet, skriver Cruise Industry News.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med 141 000 bruttotonn vil nybygget være omtrent fem prosent større enn 135 500 tonn Adora Magic City, la rapporten til.

Det nye fartøyet vil ha en optimalisert interiørlayout, i tillegg til forbedrede fasiliteter, ifølge rapporten i China Daily.

– China State Shipbuilding Company vil kontinuerlig gjøre en innsats for å forbedre det andre cruiseskipets design, håndverk, konstruksjon og fasiliteter for å oppnå høyere kvalitet, større effektivitet og lavere kostnader, heter det i rapporten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utlendingene dominerer Kina-cruise

I dag er det kinesiske cruisemarkedet dominert av vestlige cruiserederier med Royal Caribbean, Norwegian Cruise Line, italienske MSC Cruises og Carnival, som imidlertid er involvert i det kinesiske prosjektet, da skipet ble bygget i et joint venture med det britisk-amerikanske selskapet.

Både 2025-nybygget og Adora Magic City er grunnleggende konstruert etter Carnival Corporations Vista-klasse.

Fartøyene er bygget for å betjene det kinesiske hjemmemarkedet, og tilbyr en rekke tilpassede funksjoner, inkludert et utvidet shoppingområde og en rekke alternative restauranter.

I tillegg til de to nybyggene, driver Adora Cruises også den tidligere Costa Mediterranea (2003). Nå heter det bare Mediterranea, og tilbyr en serie korte cruise med avgang fra Tianjin.

Adora Magic City ble sjøsatt fra verftet i Shanghai sommeren 2023. Foto: Adora Cruises
Adora Magic City ble sjøsatt fra verftet i Shanghai sommeren 2023. Foto: Adora Cruises

Kinesisk gjennombrudd

– Å bygge store cruiseskip er et enormt gjennombrudd i Kinas skipsbyggingsindustri og en demonstrasjon av landets avanserte evne til å utvikle nye kunnskaper om teknisk konstruksjon, og skape omfattende vitenskapelige og teknologiske nivåer, sier Chen Rangfeng, administrerende direktør for Carnival Cruise Shipping Limited (CSSC).

– Som det første store cruiseskipet bygget i Kina, viser Adora Magic City vår forpliktelse til å tilby en innovativ og premium cruiseopplevelse, legger han til.