Har stått på en låve i Odalen i 40 år

POTENSIAL: Nedstøvet, men under støvet er det potensial til en staselig veteranbil! Foto: Privat
POTENSIAL: Nedstøvet, men under støvet er det potensial til en staselig veteranbil! Foto: Privat
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er den klassiske Mercedesen klar for ny eier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes-Benz 220 S var noe av det fineste du kunne kjøre i 1958, om du var i posisjon til å kjøre bil den gangen. Dette var luksus på ypperste direktørnivå, og en bil man bare sjelden så. Og hørte: Lyden av en rekkesekser fra Mercedes-Benz var også særdeles hørbar for alle med litt mer enn vanlig interesse for bil.

Av naturlige årsaker finnes det ikke mange slike igjen her i landet, men en av dem er nå til salgs. På Finn.no presenterer den seg noe nedstøvet, parkert i en låve i Nord-Odal, og med en prislapp pålydende 100.000 kroner.

Kjørelengden er 200.000 kilometer, fargen er grønn med grått interiørtrekk, og den 6-sylindrete motoren leverer på sitt beste 115 hestekrefter. Bakhjulsdrift, selvfølgelig. I annonsen opplyser Per Thomas Nyhuus at det ikke er gjort større reparasjoner, og at motoren ikke er – eller har vært – trimmet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kanskje den beste bilen Mercedes har laget

Et visst vemod

– Jeg har eid bilen siden jeg kjøpte den som min første bil i 1980. Året etter at jeg kjøpte den ble den rustsveiset av en fagmann – det synes ikke at det er byttet ut biter. Per i dag er det ikke store rustskader, fordi bilen har stått tørt på låven i nesten 40 år, skriver Nyhuus, og legger til at forstillingen ble overhalt rett før bilen ble satt på lager.

– Med ny bensinpumpe, som er innkjøpt, starter den nok, mener han, og medgir et visst vemod ved salget.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
OPPUSSING: Hel dørside, men her trengs det litt oppussing. Foto: Privat
OPPUSSING: Hel dørside, men her trengs det litt oppussing. Foto: Privat

Langt ute på landet

– Det er ikke enkelte å kvitte seg med den første bilen sin etter så lang tid, men jeg håper å finne en som kan gi bilen nytt liv. Den mangler ekstralysene foran og to pyntelister, og er ellers komplett. Nye støtfangere finnes til rundt 20.000 kroner på eBay, skriver Nyhuus.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han var 18 når, tryslingen, og gikk på skole i Oslo da faren tipset ham om Mercedesen som sto til salgs. Senior var ihuga Mercedes-tilhenger selv, og mente 1958-modellen måtte være en fin bil for sønnen.

– Bilen sto i Solheimkrysset, som var langt ute på landet den gangen, så det ble en times tid på buss før jeg var fremme – og handel ble det altså, forteller Per Thomas til Broom.

Egentlig en «spareutgave» - men denne imponerte mange

Fikk navnet «Blücher»

– Da jeg hentet bilen var planen å kjøre hjem til Trysil og vise den til kompisene. Samtidig hadde AC/DC konsert i Oslo, det var 22. november 1980, og begge deler var det faktisk mulig å rekke. Men det endte med at visning av bil til kompiser veide tyngst, så det ble ingen konsert på meg – et dårlig valg, spør du meg, medgir han.

Kompisene ble i alle fall imponert over nyanskaffelsen!

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I Trysil var det på den tiden stor interesse for amerikanske biler, og den tyske bilen fikk fort navnet «Blücher» av en god venn som bare tenkte amerikansk, forteller Per Thomas Nyhuus. Han er bilinteressert langt ut over det vanlige, og har selv i sin tid blant annet kjørt rally. «Rally» ble det litt av med Mercedesen også!

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet).

GRØNN: Bilen som nå er til salgs, er grønn - trolig originalt som denne. Foto: Mercedes-Benz
GRØNN: Bilen som nå er til salgs, er grønn - trolig originalt som denne. Foto: Mercedes-Benz

Drømmen er Nordvestpassasjen

– Den går 165 km/t med fem personer ombord, og det har blitt mange breisladder med denne, sier han, og minnes blant annet en rekordtur til bygda fra hytta for at en kompis skulle rekke en buss. Den rekorden sto lenge!

Nå handler det egentlig mer om båt enn om bil, og med seilbåt har det blitt turer til blant annet Svalbard, London og Shetland. For tiden har han en 44 fots Boreal.

– Drømmen nå er Nordvestpassasjen, sier han.

Ved siden av skogsdrift, har han de siste 25 årene drevet eget elnstallasjonsfirma. Nylig la han ut et hyttefelt, der kjøpere må bygge en spesiell hyttetype som han selv har konstruert, en lavenergi-hytte på ca. 60 kvadratmeter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter 6.000 timer er klassikeren helt som ny

Tidens tann

– Jeg klarer ikke bare å sitte i ro, vet du, medgir han.

– Men tilbake til bilen – er det mye interesse?

– Ja, det må jeg si, så jeg tror nok den går snart. At den er rustfri, er så klart et godt poeng, og den ble også lakkert samtidig med rustoverhalingen.

– Er den fin i interiøret?

– Nei, det er vel å ta i litt. Treverket er fint, men setene må trekkes om og dørsidene bør også fikses. Det er rart med det, selv om den har stått urørt lenge, er det jo noe som heter tidens tann - og det bærer den preg av.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

NYDELIG: Førermiljø og dashbord i en Mercedes-Benz 220 S fra 1958 kan bare få betegnelsen vakkert! Foto: DaimlerAG
NYDELIG: Førermiljø og dashbord i en Mercedes-Benz 220 S fra 1958 kan bare få betegnelsen vakkert! Foto: DaimlerAG

Fantastiske bremser

– Hvor lenge brukte du den selv?

– Jeg satte den bort midt på 1980-tallet, kan ha vært i 1984. Siden har den stått tørt og trygt på en låve.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Har du gjort mye med den teknisk?

– Nei, den har vært snill. Jeg har hatt motoren ute og skiftet lager og stempelringer, noe som ellers viste seg å være unødvendig. Bilen gikk som en klokke hele tiden, den. Det eneste som skjedde av mer akutte ting, var at vannpumpa tok kvelden og måtte skiftes på en vestlandstur.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og bremsene på denne bilen er helt fantastiske, sier Per Thomas Nyhuus, som likevel selger klenodiet.

Erstattet en legendarisk bil - og gjorde taxisjåførene rasende

Avløst i 1959

– Jeg minnes årene med denne bilen med stor glede – og selger den ikke med glede. Men det er bedre at noen som har tid og anledning til å ta vare på den overtar, slutter han.

Mercedes-Benz 220 S 1958-modell var av den såkalte Ponton-typen. Den ble lansert i 1954, og den luksuriøse S-modellen kom i 1956. En ekstra påkostet 220 SE ble produsert fra 1958 til 1960. En litt mindre utstyrt og rimeligere versjon ble produsert som 219 i perioden 1956-1959. De runde formene ble i 1959 avløst av et mer kantet design.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

AVLØSER: 1958-modellen til høyre, ble i 1959 avløst av et helt nytt karosseri med forsiktige halefinner. Foto: © Daimler AG
AVLØSER: 1958-modellen til høyre, ble i 1959 avløst av et helt nytt karosseri med forsiktige halefinner. Foto: © Daimler AG

Noen tall, Mercedes-Benz 220 S 1958:

Motor: 6 sylindre i rekke, 2,2 liter. 115 hk, maks dreiemoment 186 Nm ved 3800 omdreininger.

Drivverk: Bakhjulsdrift, 4-trinns manuell girkasse.

Lengde x bredde x høyde: 4,75 x 1,74 x 1,56 m

Akselavstand: 2,82 m

Egenvekt: 1.345 kg

Tillatt totalvekt: 1.810 kg

Akselerasjon 0-100 km/t: 15 sekunder

Toppfart: 160 km/t

Bensinforbruk, blandet kjøring: 1,07 l/mil.

Artikkelen er først publisert av broom.no.