Flyplassen i Kansai har aldri mistet en koffert

På snart 30 år har ikke en eneste passasjer mistet en koffert på Kansai International Airport i Japan.
På snart 30 år har ikke en eneste passasjer mistet en koffert på Kansai International Airport i Japan. Foto: Dreamstime
Artikkelen fortsetter under annonsen

I løpet av 29 års drift har Kansai International Airport (KIX) ved Osaka, Japan aldri mistet en eneste koffert. 14 millioner passasjerer passerte gjennom flyplassen bare i 2023.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kansai internasjonale flyplass (KIX) nær Osaka i Japan har rapportert en bragd andre internasjonale flyplasser bare kan drømme om: Siden flyplassen åpnet i september 1994 har den ikke mistet en eneste passasjerbagasje.

Ikke rart flyplassen har fått et uovertruffen internasjonalt rykte for pålitelighet og operasjonell effektivitet, skriver Aerotime.

I følge SITA, en luftfartsrelatert IT-systemutvikler basert i Sveits, feilhandterte verdens flyselskaper gjennomsnittlig 7,6 bagasjegjenstander per 1000 passasjerer i 2022.

Les alt om fly i ABC Nyheter

Tap av bagasje oppstår vanligvis gjennom et lite antall kritiske punkter langs bagasjehåndteringskjeden. Dette kan være fra ansatte som ikke klarer å laste sekkene på avgangsflyplassen, til feil ved bagasjeoverføringen ved tilkoblede flyplasser.

Artikkelen fortsetter under bildet

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
På 30 år har ikke en eneste passasjer opplevd å ikke få bagasjen sin ved Kansai International Airport i Osaka,Japan. Foto: Dreamstime
På 30 år har ikke en eneste passasjer opplevd å ikke få bagasjen sin ved Kansai International Airport i Osaka,Japan. Foto: Dreamstime

10 millioner gjenstander

Kansai lufthavn ser imidlertid ut til å ha unngått slike problemer i løpet av nesten 30 års eksistens.

Flyplassen håndterte rundt 10 millioner bagasjegjenstander i 2023. Flyplassens bagasje-suksess er et resultat av flere lag kontrollarbeid, ifølge flyplassmyndigheten.

Bare to eller tre ansatte er ansvarlige for bagasjen til hvert fly, noe som betyr at det er mindre menneskelig inngripen i prosessen og mer eierskap av de ansatte til disse bagasjegjenstandene på deres tur gjennom flyplassen.

– Det er viktig for flere ansatte å dele informasjon for å forhindre feil som oppstår fra feilaktige antakelser, sier Tsuyoshi Habuta, som overvåker bagasjeoperasjoner ved flyplassens primære bagasjehåndteringsselskap CKTS, i en samtale med Nikkei Asia.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Artikkelen fortsetter under bildet

Ved Kansai International Airport (KIX) i Japan skal færrest mulig mennesker være involvert i bagasjehåndteringen. Det er med på og gjøre en av verdens viktigste flyplasser til også å værel en av verdens beste. Foto: Dreamstime
Ved Kansai International Airport (KIX) i Japan skal færrest mulig mennesker være involvert i bagasjehåndteringen. Det er med på og gjøre en av verdens viktigste flyplasser til også å værel en av verdens beste. Foto: Dreamstime

Japansk presisjon

Habuta forklarer bagasje-rutinene slik:

Artikkelen fortsetter under annonsen
  • Ved ankomst av et fly, dersom antallet lossede bagasjeartikler avviker fra antallet lastet på opprinnelsesflyplassen, inspiserer CKTS-personalet umiddelbart lasterommet på flyet, i tillegg til området rundt hvor flyet er parkert, og flyplassens bagasjesorteringsområde.
  • I tillegg fremmer flyplassen, gjennom CKTS, et mål om å ha hver bagasje fra hvert ankommende fly til bagasjeområdet innen 15 minutter etter et flys ankomst, for å holde passasjerstresset til et minimum.
  • CKTS-ansatte er opplært til å plassere kofferter på transportbånd slik at håndtakene vender utover mot passasjerene for å spare dem for tid og redusere ulempene.
  • De ansatte er også instruert om å tørke av alle kofferter som kan bli våte i regnet.
  • Eventuelle skadede gjenstander som musikkinstrumenter eller barnevogner skal den ansatte personlig overlevere til passasjeren.

Artikkelen fortsetter under bildet

I september 2018 gjorde en tyfon at tusenvis av flypassasjerer måtte tilbringe natten på Kansai International Airport i Osaka, Japan. Selv ikke det klarte å skape rot for bagasjehåndteringen. Kanskje en forsmak på publikumshåndteringen til neste års EXPO 2025.. Foto: JIJI PRESS / AFP / NTB
I september 2018 gjorde en tyfon at tusenvis av flypassasjerer måtte tilbringe natten på Kansai International Airport i Osaka, Japan. Selv ikke det klarte å skape rot for bagasjehåndteringen. Kanskje en forsmak på publikumshåndteringen til neste års EXPO 2025.. Foto: JIJI PRESS / AFP / NTB

Expo 2025-utfordringer

I Skytrax World Airport Awards 2024 ble Kansai-flyplassen kåret til verdens beste flyplass for bagasjelevering. Det er åttende gang flyplassen har vunnet denne prestisjetunge prisen.

Men flyplassen står overfor utfordringer: Expo 2025 skal arrangeres i Osaka.

Mellom april og oktober neste år forventes 3,5 millioner utenlandske besøkende til byen.

Selve flyplassen forventes å håndtere 37,33 millioner passasjerer i løpet av året. Dette tallet er en enorm økning fra "bare" 14 millioner i 2023.

I løpet av denne tiden vil verden få se om Kansai kan leve opp til ryktet som en av verdens best drevne flyplasser og opprettholde sin 100% rekord på bagasjelevering.