Tripadvisor: Rekord i falske anmeldelser

Tripadvisor avslørt i fjor to millioner falske anmeldelser på sine sider. Anmeldelsene danner ofte grunnlag for kåringer av forskjellig slag.
Tripadvisor avslørt i fjor to millioner falske anmeldelser på sine sider. Anmeldelsene danner ofte grunnlag for kåringer av forskjellig slag. Foto: Diane Bondareff / AP Images for Tripadvisor
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tripadvisor har fjernet 2 millioner anmeldelser av restauranter, hoteller og reisemål som ble gjort på nettstedet i fjor. Det viste seg at de enten var usanne eller sendt inn under falske forutsetninger. Det utgjør omtrent 6,5 prosent av alle anmeldelsene som ble avlevert av publikum i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Av de 31 millioner anmeldelsene som ble gjort på Tripadvisor i løpet av 2023, ble mer enn to millioner fjernet eller hindret fra publisering. Anmeldelser danner ofte grunnlag for kåringer av "årets beste" innenfor turistnæringen.

Store plattformer som Tripadvisor spiller en viktig rolle i dag når i hvert fall noen reisende skal finne ut hvor de skal på sommerferien.

– Det har tidligere blitt påpekt at denne typen nettsider er det tredje mest brukte verktøyet for å hente inspirasjon til reiser. I en undersøkelse fra Expedia svarte 71 prosent av de spurte at de henter inspirasjon fra sosiale medier, 60 prosent spør familie, venner og kolleger om råd, mens 49 prosent bruker nettsider som Tripadvisor, melder Skift.com ifølge Standby.dk.

At tjenesten brukes av så stort publikum stiller strenge krav til troverdigheten til på anmeldelsene som finnes på Tripadvisor. Derfor har selskapet bak nettsiden tatt et oppgjør med innholdet som ikke gjenspeiler sannheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Artikkelen fortsetter under bildet

Publikums-anmeldelser av tjenester innenfor reiselivsnæringer danner grunnlag for valg hos andre reisende. Tripadviser lovte i fjor å øke innsatsen mot falske anmeldelser - og to millioner slike ble oppdaget. Foto: AP Photo / Jenny Kane
Publikums-anmeldelser av tjenester innenfor reiselivsnæringer danner grunnlag for valg hos andre reisende. Tripadviser lovte i fjor å øke innsatsen mot falske anmeldelser - og to millioner slike ble oppdaget. Foto: AP Photo / Jenny Kane

Rekordmange falske anmeldelser

Tripadvisor sier i en kunngjøring at siden aldri før har fjernet så mange falske anmeldelser som i fjor. Det er gjort ved hjelp av ny teknologi og en manuell innsats fra de ansatte.

De to millioner slettede omtalene tilsvarer at 6,5 prosent av det totale antallet anmeldelser er vurdert som problematiske. Samtidig fremheves betydningen som fremskritt i teknologien som brukes på feltet har hatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– En annen helt ny milepæl var at fire av fem av disse anmeldelsene aldri klarte å bli publisert på nettsiden vår. Det understreker vår forpliktelse til å sikre integriteten og troverdigheten til Tripadvisors anmeldelser, heter det.

Artikkelen fortsetter under bildet

Publikums-anmeldelser danner grunnlag for heder og ære som Traveler's Choice - Reisendes valg - hos Tripadvisor. De inspirerer andre til å gå på de samme stedene og velge samme mat, overnatting,drikke og lignende - men anmeldelsene må være riktige, mener Tripadvisor. Foto: Diane Bondareff / AP Images for Tripadvisor
Publikums-anmeldelser danner grunnlag for heder og ære som Traveler's Choice - Reisendes valg - hos Tripadvisor. De inspirerer andre til å gå på de samme stedene og velge samme mat, overnatting,drikke og lignende - men anmeldelsene må være riktige, mener Tripadvisor. Foto: Diane Bondareff / AP Images for Tripadvisor

Gir premie for omtale

I løpet av de siste årene er det registrert en økning i antall såkalte insentivgjennomganger. Begrepet dekker tilfeller der anmelderen blir lokket med for eksempel rabatter, gratisgaver eller lignende, dersom de sier sin mening om en tjeneste på Tripadvisor-siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er i strid med gjeldende retningslinjer, men ifølge Tripadvisor utgjorde denne typen anmeldelser 22 prosent av de mer enn to millioner falske 2023-anmeldelsene som nå er slettet.

Det er spesielt hoteller og restauranter i Europa som bruker denne metoden.

Disse utgjorde 34,2 prosent av de totale tilfellene i fjor, mens Nord-Amerika og Asia lå på henholdsvis 27 prosent og 21,9 prosent.

Når det oppdages at aktører gir insentiver for besøkende eller ansatte til å lage falske anmeldelser, blir de kontaktet. I spesielt alvorlige tilfeller kan dette føre til at en advarsel blir plassert på den gitte virksomhetens Tripadvisor-side.