Norwegian Dawn: Reiste fra cruiseturister på afrikansk øy

Cruiseskipet Norwegian Dawn kunne ikke avbryte avgangsprosedyrene for å plukke opp åtte akterutseilte passasjerer i den afrikanske øystaten São Tomé og Príncipe.
Cruiseskipet Norwegian Dawn kunne ikke avbryte avgangsprosedyrene for å plukke opp åtte akterutseilte passasjerer i den afrikanske øystaten São Tomé og Príncipe. Foto: Norwegian Cruise Line
Artikkelen fortsetter under annonsen

Åtte eldre cruisepassasjerer rakk ikke skipet Norwegian Dawn da det forlot den afrikanske øystaten São Tomé og Príncipe i i Guineabukta. I seks døgn «halset» de etter cruiseskipet oppover vestkysten av Afrika før de endelig kom seg ombord igjen i Senegals hovedstad Dakar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Marerittet rammet åtte eldre cruisegjester som la ut på en privat omvisning mens skipet besøkte São Tomé og Príncipe, en øynasjon 282 kilometer utenfor kysten av Gabon i det vestlige Afrika 27. mars.

Da turistene kom tilbake til cruisehavnen, hadde skipet allerede begynt avgangsprosedyrene og stoppet ikke for å ta med de forsent-komne gjestene. Da startet en seks døgn lang strabasiøs kamp for å ta igjen skipet som var på et tre uker langt cruise fra Cape Town i Sør-Afrika til Barcelona i Spania.

Så langt tyder alt på at Norwegian Cruise Line og kapteinen på Norwegian Dawn har fulgt alle internasjonale cruiseregler - og at passasjerene selv må dekke ekstrakostnadene.

Les alt om cruise i ABC Nyheter

– Når cruisepassasjerer ikke klarer å returnere til skipet sitt før fartøyet forlater en anløpshavn, er det vanlig policy at de da er ansvarlige for reisearrangementer og utgifter enten for å returnere hjem eller møte skipet ved neste ledige anløpshavn på reiseruten, skriver cruisenettstedet Cruise Hive.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
De uheldige cruiserpassasjerene entret Norwegian Dawn i Cape Town i Sør-Afrika. Foto: Norwegian Cruise Line
De uheldige cruiserpassasjerene entret Norwegian Dawn i Cape Town i Sør-Afrika. Foto: Norwegian Cruise Line

– Gjestene selv ansvarlige

– Selv om dette er en svært uheldig situasjon, er gjestene ansvarlige for å sikre at de returnerer til skipet til det publiserte avgangstidspunktet. Det kommuniseres bredt over skipets intercom, i den daglige utskriftskommunikasjonen og postet rett før de forlater fartøyet, sier Norwegian Cruise Line i en uttalelse.

– Når gjestene ikke kom tilbake til fartøyet til avtalt tid, ble passene deres levert til de lokale havneagentene for at passasjerene kunne hente dem når de kom tilbake til havnen, i henhold til den vanlige protokollen, heter det videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Neste havneanløp for Norwegian Dawn skulle være Banjul i Gambia 1. april. Med unntak av den syke kvinnen, fikk den uheldige turistgruppen organisert en reise fra São Tomé og Príncipe til Gambia.

– Dessverre var ikke skipet i stand til å legge til trygt i destinasjonen på grunn av ugunstige værforhold, samt tidevannsbegrensninger som krever spesifikk timing for sikker passasje, bekreftet Norwegian Cruise Line.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De akterutseilte gjestene måtte dermed ut på enda en reise for å nå neste anløpshavn tirsdag Dakar i Senegal 2. april.

Det er en nesten seks timers kjøretur fra Banjul. Kjøreturen krever å krysse elven Gambie og ta seg inn i et nytt land med nye immigrasjons- og papirarbeider som enda en internasjonal grenseovergang krevde for de allerede stressede reisende.

I Dakar kunne gruppen endelig gå ombord i Norwegian Dawn igjen.

Hadde de ikke fått det til her, ville neste mulighet ha vært kanariøya Tenerife.

– Etter alt vi har opplevd, tror vi virkelig at selv om det er et sett med regler eller retningslinjer som skipet kan ha fulgt, ble disse reglene fulgt for strengt. Jeg tror de har glemt at de er mennesker som jobber i gjestfrihetsbransjen, og at sikkerheten og kundenes velvære bør være første prioritet, sier Jill Campbell, en av de amerikanske gjestene, ifølge Cruise Hive.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Norwegian Dawn Foto: Portland Port
Norwegian Dawn Foto: Portland Port

Mange hensyn å ta

Ifølge cruisemagasinet er Norwegian Cruise Line derimot veldig sjenerøse. Selv om protokollen er at gjestene skal være ansvarlige for alle utgifter for å bli med på skipet igjen, planlegger cruiserederiet refusjon for utgiftene de har hatt mellom Gambia og Senegal.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Til tross for rekken av uheldige hendelser utenfor vår kontroll, vil vi refundere disse åtte gjestenes reisekostnader fra Sanju, Gambia til Dakar, Senegal, sier Norwegian Cruise Line.

Cruise Hive mener konsekvensene kan bli store om rederiet lar være å tolke reglementet strengt:

– Hvor lenge skal for eksempel et skip vente på at sene gjester kommer tilbake i en anløpshavn? Hva med reisende som kan gå glipp av den senere fristen med bare noen få minutter til? Videre er «sikkerheten og velværet» til gjestene alltid topp prioritet. Men cruiserederier må vurdere hensynet til hundrevis eller tusenvis av gjester som allerede er ombord på et fartøy som er klare til avreise, sammenlignet med noen få som ikke var i stand til å overholde avgangstiden. En avgangsforsinkelse kan skape større navigasjonsvansker med tidevann, strøm og vær som kan påvirke hele skipet, påpeker nettstedet.