Norse: Flyvask med verdens største robot

Neste år starter byggingen av verdens største robot på Gardermoen. Roboten fjerner snø og is fra fly, rengjør flykropp og motorer, og gjennomfører teknisk inspeksjon av flyene. Det sparer man tid og penger på - og det er bra for klimaet.
Neste år starter byggingen av verdens største robot på Gardermoen. Roboten fjerner snø og is fra fly, rengjør flykropp og motorer, og gjennomfører teknisk inspeksjon av flyene. Det sparer man tid og penger på - og det er bra for klimaet. Foto: Avinxt / Norse
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik vil Norse Atlantic Airways redusere klimautslipp og kostnader ved hjelp av kunstig intelligens: Verdens største robot skal vaske, fjerne snø og is fra flyene og motorene og gjennomføre tekniske inspeksjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sammen med Canrig og Simens bygger det norske selskapet Avinxt verdens største robot basert på grønn teknologi og kunstig intelligens. Den skal erstatte mange av dagens manuelle og tidkrevende prosesser.

– Løsningen fra Avinxt er ett av flere tiltak som kan kutte karbonavtrykket vårt, samtidig som kostnadene reduseres. I Norse ønsker vi å jobbe sammen med andre for å finne løsninger som kan automatisere og strømlinjeforme driften vår, slik at vi blir mer effektive, punktlige og kostnadseffektive, sier driftsdirektør Thom-Arne Norheim i Norse Atlantic Airways i en pressemelding.

Ifølge administrerende direktør og styreleder Ove Trøen i Avinxt skal de første robotene bygges på Oslo Lufthavn.

– Men gjennom tett samarbeid med Norse ønsker vi å bane vei for lansering på London Gatwick, der Norse har en stor base. Det er ingen grunn til at flyplasser, flyselskaper, luftforsvaret og selskaper som tilbyr bakketjenester skal fortsette med manuelle, tidkrevende og dyre prosesser, når vi kan gjøre det raskere, bedre, mer miljøvennlig og mer kostnadseffektivt ved å ta i bruk ny teknologi, sier Trøen i pressemeldingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Avising av fly kan være en krevende operasjon i ufyselig vær som her på Kjevik ved Kristiansand for en del år siden da et SAS-fly ble aviset før avgang. Verdens største robot skal være mer effektiv. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
Avising av fly kan være en krevende operasjon i ufyselig vær som her på Kjevik ved Kristiansand for en del år siden da et SAS-fly ble aviset før avgang. Verdens største robot skal være mer effektiv. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB

Flyvask for miljøet og økonomien

Ifølge Avinxt gir regelmessig utvendig vask av fly mindre luftmotstand, og reduserer bruken av drivstoff på inntil to prosent.

Ved å vaske flyet regelmessig blir flykroppen mindre utsatt for slitasje, noe som igjen gir lavere vedlikeholdskostnader.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regelmessig motorvask gir lignende fordeler. Ved å bruke kameraer og kunstig intelligens for å «skanne» fly for skader på flykroppen, kan Avinxt identifisere eventuelle skader på flykroppen med ekstrem presisjon i løpet av få timer.

I dag kan denne jobben ta opptil flere uker.

Resirkulerer giftig glykol

Når man vasker og fjerner snø og is fra et fly i dag, blir store deler av væsken som brukes liggende igjen på bakken. Det bidrar til forurensing av grunnvann og jord. Få flyplasser har anlegg for innsamling og resirkulering av disse giftige stoffene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor tilbyr Avinxt innsamling og resirkulering av kjemikalier. Anlegget som bygges sammen med roboten kan samle inn og resirkulere mer enn 80 prosent av alt vann og kjemikalier. Ved resirkulering på stedet elimineres også behovet for transport av brukte væsker.

– Ved å resirkulere giftig glykol og annen væske på stedet, reduserer vi kostnadene for flyselskaper som må fjerne snø og is fra flyene før avgang. I tillegg gir det også betydelige miljøgevinster. Våre beregninger viser at ved å samle inn og resirkulere væsken som brukes, kan man spare så mye som 1800 kilo CO2 per avising av en Boeing 787 Dreamliner, sier Trøen.

Etter flere år med testing, utvikling og et forprosjekt sammen med Avinor Oslo Lufthavn, vil Avinxt starte byggingen av verdens største robot i 2024.