Varsler flere kontroller

PLANKEKJØRING: Mange laster mye og tungt på tilhengerne sine. Da er det viktig å både sikre lasten, og merke last som stikker ut bak. Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen.
PLANKEKJØRING: Mange laster mye og tungt på tilhengerne sine. Da er det viktig å både sikre lasten, og merke last som stikker ut bak. Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

I verste fall kan førerkortet ryke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er rundt 1,5 millioner registrerte tilhengere i Norge. Og nå er det travle tider for dem. Mange har et vårprosjekt som involverer tilhenger, enten man skal handle inn eller har hatt vårshining av hus og hage og skal kjøre bort avfall.

Men dessverre er det mange som sikrer lasten altfor dårlig. Nå varsler Statens Vegvesen flere kontroller. Da kan også førerkortet ryke.

– Nå er vi ute og sjekker tilhengerne, og ser at mange kunne vært flinkere til å sikre og fordele lasten sin bedre. Mange private hengere har også stått ubrukt gjennom hele vinteren, og er lite vedlikeholdt. Da er det ikke sikkert alt virker som det skal når den hentes frem igjen. Vi ser derfor mange hengere som er i for dårlig teknisk stand, sier Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.

Interessert i slike saker? Meld deg på Brooms nyhetsbrev i dag!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet).

FARLIG: Tung last som dette må sikres. Ved for eksempel en bråbrems, vil ikke karmene på tilhengere gi god nok beskyttelse. Foto: Statens vegvesen.
FARLIG: Tung last som dette må sikres. Ved for eksempel en bråbrems, vil ikke karmene på tilhengere gi god nok beskyttelse. Foto: Statens vegvesen.

Veier tilhengerne

Ikke alle sjekker godt nok hvor mye alt man laster på tilhengeren veier. Da kan det bli et ublidt møte med Vegvesenets kontrollører:

– Vi har med en transportabel vekt som gjør at vi at vi kan finne ut om hengeren er lastet for tungt. Hvis du bruker tilhengerkalkulatoren vår på nett, så ser du hva du og bilen din har lov til å trekke, sier Rogneby.

En som har mye erfaring med tilhengere, er selskapet Freetrailer. De står bak tilbudet om å låne gratis hengere på alt fra IKEA til Obs Bygg, og låner ut over 600 tilhengere over hele landet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er en av de vanligste feilene på EU-kontrollen

Vanlig feil

– Dårlig sikring kan få store negative konsekvenser. Det viktigste er å feste lasten godt, og da må man bruke skikkelige stropper som er laget for denne bruken. Et vanlig tau er ikke godt nok. Vibrasjonen i hengeren vil lett gjøre tauet løst, og det kan samtidig lettere ryke enn en skikkelig stropp, som også kan strammes godt, sier tilhengerekspert og sjef for Freetrailer i Norge, Lars Kronqvist.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er også viktig at lasten er sikret i begge retninger. En vanlig feil er å bare ta remmer over lasten i sideretningene, og glemme at man må sikre lasten også fremover og bakover, hvis man for eksempel må bråbremse, sier han.

Derfor er denne lille dingsen på tilhengeren så viktig

(Artikkelen fortsetter under bildet).

LESSER PÅ: Ja, det er en tilhenger under lasten. Men dette er absolutt ikke greit! Foto: Statens vegvesen.
LESSER PÅ: Ja, det er en tilhenger under lasten. Men dette er absolutt ikke greit! Foto: Statens vegvesen.

Kan miste førerkortet

Han advarer mot betydelige konsekvenser hvis man ikke tar det alvorlig.

– Hvis dårlig sikret last er årsaken til en ulykke, så vil man kunne bli gjort ansvarlig. Da kan man både miste førerkortet og måtte stå til ansvar hvis andre skader seg, sier han.

– Det beste er absolutt å ha all last liggende på gulvet og innenfor veggene på hengere, og ikke oppå karmen, sier Kronqvist.

Viktig del av undervisningen

– Det gjør at lasten er betydelig bedre sikret, fordi den ikke vil kunne skli ut av hengeren. I tillegg er ikke karmene laget for å ha tyngre last på seg. Hvis man har lengre last, som planker, bør man ta av karmene og legge lasten på gulvet av hengeren, forteller Kronqvist.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis man skal ha lengre last som stikker ut av hengeren, må den merkes. Bruk gjerne en refleksvest, en plastikkpose eller noe annet som synes godt. De aller fleste skjønner alvoret og sikrer lasten godt. Vi har heldigvis få ulykker, og til nå har det ikke skjedd noe alvorlig. Men det forutsetter at de som leier fortsetter å være oppmerksomme, sier han.

Her bryter mange loven – uten å vite det

(Artikkelen fortsetter under bildet).

SJEKKE: Mange tilhengere brukes sjelden og står kanskje også ute hele vinteren. Da er det viktig å sjekke at de er i god stand før man tar de i bruk.
SJEKKE: Mange tilhengere brukes sjelden og står kanskje også ute hele vinteren. Da er det viktig å sjekke at de er i god stand før man tar de i bruk.

Sleng på hengeren

Hos Wright trafikkskole er sikring av last en viktig del av undervisningen for de som ønsker å ta lappen for å kjøre de største tilhengerne.

– Det er nok litt manglende kunnskap om lover og regler for sikring av last. Hos oss har vi både teoretisk og praktisk opplæring, blant annet om reglene for sikring av lasten i alle retninger, sier Jørgen Hyllseth, avdelingsleder og faglig leder i Wright i Tønsberg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge reglene skal sikringen fremover tåle kreftene fra 100 prosent av lasten, og 50 prosent av kreftene både til sidene og bakover.

– Det er viktig å bruke skikkelige lastestropper, og det står gjerne en lapp på dem om hva de tåler. I de verste tilfellene vi ser i trafikken er last sikret med hyssing, som kan få fatale konsekvenser hvis man må bråbremse, sier Hyllseth.

– Det er også viktig å fordele lasten riktig, slik at det ikke blir for mye vekt ved hengerfestet eller bak på hengeren. Det kan gi veldig dårlige kjøreegenskaper og gi sleng på hengeren. Større vekt bør derfor plasseres over akslingen, altså mellom dekkene, sier han.

Artikkelen er først publisert av broom.no.