Denne bilen var først av alle
En gang så vanlig på norske veier - nå er den virkelig sjelden.
Det finnes mye vakkert å si om biler som Volvo Amazon, Opel Rekord, VW Boble, Ford Taunus og mange av de andre 60-tallere vi var så vant til i Norge. De har for lengst oppnådd både klassiker- og samlerstatus.
Men de mangler likevel noe.
Det jeg tenker på er finesse, eleganse, komfort og fremtidsrettede løsninger og innovasjoner – og kanskje litt mer vågal design.
Våre nevnte kjente og kjære klassikere all ære, men om vi ser til Frankrike og noen av modellene som kom på 60 tallet – så må vi vel innrømme at de lå noe foran på enkelte områder.
Les også: Når så du sist en Renault Fuego?
Renault 16
Den bilen jeg spesifikt tenker på er Renault 16.
Man skal være forsiktig med å si at noen var først med noe, men Renault selv påstår at dette er verdens første kombicoupe. Det kan nok godt stemme og den har også et aldri så lite jubileum i år.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDen fyller nemlig 50 år, omtrent på denne tiden.
Bilen var virkelig banebrytende da den ble vist første gang. Her i Norge hadde Renault stor suksess med sine konservative, hekk-motoriserte biler på 60-tallet. Både Dauphine og R8 var svært vanlige i trafikkbildet her hjemme.
Renault 16 snudde grundig rundt på dette. Sterkt inspirert av Mini – vil vi tro – kom den med forhjulstrekk og ett hjul i hvert hjørne.
Les også: Dette har vi ikke sett siden 1976
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDen første kombi-coupe
Det ga uvanlig god innvendig plass. Men den hadde altså i kombi-bakluke, som ga enorm bagasjelukeåpning. I tillegg hadde den et fleksibelt interiør som gjorde bagasjeplassen ekstra stor.
16 hadde et elegant design, svært komfortabel fjæring, helpolstret dashbord, tilbaketrukket, langsmontert motor - med girkassen foran! Det ga familiebilen god vektfordeling og balanse, bare for å nevne noe.
Artikkelen fortsetter under annonsenBilen hadde også plassbesparende torsjons-fjæring bak. Dermed ble det forskjellig akselavstand på høyre og venstre side, som er en annen merkverdighet på denne bilen.
Les også: Renault Captur - modellen som kan løfte salget
Store ord fra stor mann
Renault høstet mange lovord for sin 16-modell. De ble belønnet med tittelen Årets Bil i Europa i 1966. Og den legendariske racerføreren Stirling Moss utalte følgende: Det er ingen tvil om at Renault 16 er den mest intelligent konstruert bil jeg noensinne har sett!
Og han la også til: Jeg tror at en hver britiske bilprodusent ville gjøre klokt i å kjøpe en bare for å se hvordan det er konstruert, som et lite spark på leggen til bli produsentene i hans eget hjemland. Dette var store ord fra en stor mann!
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Hva med litt fransk årgangs-luksus?
Mange mener rett og slett at den litt underkjente Renault 16 fortjener en plass blant bil-historiens viktigste modeller.
Artikkelen fortsetter under annonsenRenault 16 kom etter hvert i flere forskjellige utstyrsvarianter og med flere motoralternativer. TL- og TS-modellene var vanligst.
Aller grommest var TX-utgaven (på toppbildet) som kom i 1973. Den hadde større motor på 93 hk, 5-trinns girkasse, todelte frontlykter, farget glass og sentrallås, elvinduer foran, velur interiør og takluke!
De var svært få andre som kunne tilby en slik utstyrspakke den gang - i alle fall til den prisen.
Les også: Fremtidsbilen er i ferd med å bli gammel
1,8 millioner eksemplarer
Renault 16 skulle egentlig avløses av Renault 20, men bilen var fortsatt såpass populær at de to ble produsert side-om-side helt frem til 1980. Da trillet den siste 16-bilen av samlebåndet.
Artikkelen fortsetter under annonsenRenault 16 ble produsert i mer enn 1,8 millioner eksemplarer mellom 1965 og 1980. Mange fant veien hil til Norge også.
Nå derimot, er de svært sjeldne å se. Men kommer du over et pent eksemplar på din vei, så er dette en bil som det er vel verdt å ta vare på!
Les også: Fransk sportsbil - finnes det?