Russland vil bygge sammen Europa og Amerika

«Trans-Eurasian Belt Development» er navnet på det ambisiøse prosjektet om å bygge tog- og veiforbindelse mellom Europa og USA gjennom Russland og over Beringsstredet. Foto: AFP.
«Trans-Eurasian Belt Development» er navnet på det ambisiøse prosjektet om å bygge tog- og veiforbindelse mellom Europa og USA gjennom Russland og over Beringsstredet. Foto: AFP.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Om et par tiår kan du kanskje gå om bord på toget på Oslo S før du noen dager senere går ut igjen midt på Manhattan i New York.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Trans-Eurasian Belt Development» er navnet på det ambisiøse prosjektet om å bygge tog- og veiforbindelse mellom Europa og USA gjennom Russland og over Beringsstredet.

Planene om å knytte Russland og Amerika sammen gjennom en forbindelse over det islagte Beringstredet har eksistert i over hundre år.

Med noen års mellomrom, børstes det imidlertid støv av ideen. Og nå har sjef for den russiske jernbanen, Vladimir Jakunin, orientert Russlands president Vladimir Putin om prosjektet, melder AFP. Denne gang inkluderer planene også en motorvei.

Grønt lys fra Kreml

I 2011 skrev ABC Nyheter at Krem hadde gitt grønt lys for å gå videre med prosjektet, som i dag innebærer både motorvei, høyhastighetstog, olje- og gassrør samt nye muligheter for elektrisitet og vann. Hensikten skal være å forvandle Russland til et knutepunkt for transport, og å gi den skakkjørte russiske økonomien en boost.

– Det er et veldig ambisiøst og dyrt prosjekt. Men det vil løse mange problemer knyttet til utvikling av denne store regionen, uttalte leder for det russiske vitenskapsakademier, Vladimir Fortov, ifølge avisen The Siberian Times.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: bin Laden vil bygge gigantbro

Kreml har tidligere uttalt at bygging av infrastruktur og en større satsning på investeringer bør være blant Russlands hovedmål.

Episk togreise

Skulle planene bli realisert, vil det som kan bli verdens mest episke togreise kunne ta passasjerene med over Sibirs endeløse sletter, mot Russlands fjerne østen, før toget dukker ned i en tunnel under det isbelagte Beringstredet, og dukker opp igjen i Alaska etter å ha krysset den internasjonale datolinjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Byggingen av en togforbindelse mellom Russland og USA vil imidlertid kreve enorme ressurser og summer.

I 2007 hevdet Viktor Razbegin ved det russiske handelsdepartmenetet, at kostnadene for det ambisiøse prosjektet ville ligge et sted mellom 55 milliarder og 67 milliarder dollar, noe som tilsvarer 409 milliarder norske 2007-kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2011 opererte man med en prislapp tilsvarende 540 milliarder norske kroner. Denne gang er man ikke like spesifikk omkring kostnadene, som altså også inkluderer en motorvei.

Ifølge Vladimir Jakunin, leder for den russiske jernbanen, vil det i dag trolig være snakk om «billioner av dollar» for å få planene realisert.

Store utfordringer

I 2011 skrev ABC Nyheter at den kanskje største utfordringen forbundet med gjennomføringen av et slikt togprosjektet, vil være å få bygget lange togforbindelser på hver side av Beringstredet.

Russland ønsker også å utvide jernbanenettet opp til nordøst-spissen av Sibir innen 2030.

Det kan igjen åpne opp byggingen av tunnelen under Beringstredet - et prosjekt som er forventet å ta ytterligere 15 år.

Les også: Sør-Korea vurderer tunneler til Kina og Japan

På amerikansk side må 370 mil ny jernbane bygges fra Beringstredet gjennom Alaska og til Vancouver på vestkysten av Canada.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skulle planene bli gjennomført, har man da verdens lengste togtunnel - samt en 600 mil lang transportkorridor fra Jakutsk, via byene Magadan og Anadyr i østlige Russland - til Alaska og Nord-Amerika.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: - Som et superfly på skinner

Russland har tidligere skissert at Russland, USA og Canada skal ha overoppsynet med å gjennomføre planene om å knytte sammen kontinentene. Finansieringen skal skje gjennom et samarbeid mellom offentlige og private virksomheter.

I 2011 ble det hevdet at en togforbindelse mellom Russland og USA kunne stå for 3 prosent av all godstrafikk i verden, og ha en fortjeneste på rundt 62 milliarder kroner hvert år. Det kan bety at prosjektet vil gå i pluss etter få år.

Les også: Kuwait vil bygge stooort

Som en kuriositet kan det nevnes at USA kjøpte Alaska fra Russland for 7,2 millioner dollar våren 1867.

Omregnet til dagens kurs, vil det si omlag 134 millioner dollar.

Les også: Ville skape europeisk superkontinent