Du bør være forberedt på mer snø-kaos

Kjør forsiktig, redusere hastigheten etter forholdene og hold en trygg avstand til bilen foran deg i påsketrafikken.
Kjør forsiktig, redusere hastigheten etter forholdene og hold en trygg avstand til bilen foran deg i påsketrafikken.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vinteren er tydeligvis ikke over riktig enda.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Snøen var borte, asfalten tørr og krokusen titt fram i solveggen. Mange trodde at vinteren var over for i år - før påske.

Men så en morgen våkner vi ubarmhjertig opp igjen til full vinter og 40 cm kram nysnø.

Med dertil hørende snøkaos med biler og busser i grøfter og autovern, stengte flyplasser og et salig snøkaos i store deler av landet.

Ekstra viktig å sjekke dekkene før påskeferien

Nå står påskeferien for døren. Tradisjon tro legger mange i vei til fjells med appelsiner, klister og kvikk-lunsj i sekken.Men Meteorologisk Institutt varsler ikke bare godvær. Det kan bli vanskelige kjøreforhold med vind, nedbør og snøfokk på de nærmeste dagene også.

Skal du til fjells kan dekkene dine være avgjørende for din og andres sikkerhet.

Mot slutten av vintersesongen er det ekstra viktig at du tar deg tid til å sjekke om vinterdekkene dine er slitte. Uansett om du har pigg- eller piggfrie vinterdekk vil de påvirkes av måten du har kjørt på og veiene i vinter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- De bare, grove veiene på Østlandet den siste tiden sliter ekstra på alle dekk, og spesielt piggfrie vinterdekk som først og fremst er laget for vinterbruk. Piggfrie dekk som er ujevnt slitt av grove vårveier vil ha mistet mange av sine egenskaper, sier Fredrik Hauge, produktsjef i Nokian Dekk Norge.

Børge skiftet dekk- så skjønte han at noe var galt ...

Store utslag i bremselengde

Er du utrygg på veiforholdene dit du skal er piggdekk det sikreste valget, da de gir best bremseegenskaper, fremkommelighet og er enklest å kontrollere ved skrens.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forskjellene i bremselengde på pigg og piggfrie dekk er størst på «nullføre». Om en bil med piggdekk kjører i 50 km/t på is tar det 43 meter før bilen stopper. Kjører du med nordiske dekk uten pigger tar det 60 meter før bilen stopper. Det er en forskjell på 17 meter, eller nesten fire billengder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Forskjellen i bremselengde på is er største når man sammenligner piggdekk med piggfrie dekk produsert for sentral-europeiske forhold. Da kan forskjellen være så mye som åtte billengder, sier Hauge.

Piggdekk kan du kjøre med til første mandag etter 2. påskedag i Sør-Norge, og helt til 30.april i Nord-Norge.

Dette må du sjekke før du drar på påskeferie:

MønsterdybdeNorsk lov krever at vinterdekk skal ha minst 3 millimeter mønsterdybde, men de fleste dekkleverandørene anbefaler en sikkerhetsgrense på fire millimeter.

- Har du dekk fra Nokian kan du enkelt sjekke mønsterdybden på slitasjevarsleren (DSI) som viser mønsterdybde i millimeter på slitebanen. Nokian Hakkapeliitta vinterdekk har dessuten et snøkrystallsymbol som forsvinner når mønsterdybden kommer under 4 millimeter, sier han.

Under halvparten vet hva som er lovlige dekk

Husk å sjekke dekkene før påsketuren!Husk å sjekke dekkene før påsketuren!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fyll ekstra luft ved kaldvær

Uansett hva slags vinterdekk man velger er det viktig å være klar over at kulde påvirker dekkene. Mange bilister kjører nemlig med for lavt lufttrykk om vinteren – uten å være klar over det selv.

- Mange fyller luft når dekkene skiftes inne i et varmt verksted. Da er det lett å glemme at kaldt vær påvirker lufttrykket. Faller temperaturen 10 grader, faller lufttrykket 0,1 bar. For lavt lufttrykk gjør at bilen bruker mer bensin, slipper ut mer CO2 gasser og dekket slites raskere, sier Hauge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ekspertens tips er å fylle 0,2 bar mer enn bilfabrikantens standard anbefaling, dersom du fyller luft innendørs og vet du skal ut i kaldt vær.

Roter dekkene

Har du en tohjulsdrevet bil bør du også sjekke om det er ujevnheter i slitasjen på drivhjulene og hjulene som ruller fritt. Er forskjellen i mønsterdybden mellom dekkene på drivakslingen og de andre dekkene over to millimeter, bør du ta fram jekken og rotere dekkene for å jevne ut slitasjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dekkene som er montert på drivakslingen vil alltid slites mer enn dekkene som ruller fritt. En god tommelfingerregel å huske på er at de beste dekkene alltid skal være montert på bakakselen, sier Hauge.

Testet slitte vinterdekk - her er resultatet

Lad mobiltelefonen

Sjekk at bilen har isskrape, snøskuffe, startkabler, en lommelykt med nye batterier og refleksvest. Dersom turen er lang, bør du også pakke varme klær, siden bilen kan stoppe underveis og det kan ta tid å få hjelp.

Kjør forsiktig, redusere hastigheten etter forholdene og hold en trygg avstand til kjøretøyet foran deg. Sjekk været og eventuelle trafikkadvarsler før du drar og husk å lade mobiltelfonen din slik at du kan ringe etter veihjelp dersom uhellet skulle være ute.

Kjempesmart påsketips: Skismurning kan brukes til mer enn du tror