– Vi har funnet en viktig ledetråd

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etterforskerne har funnet det de omtaler som «et svært viktig spor». Norske eksperter mener det er for tidlig å slå fast om det var terror eller selvmord.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt tyder på at andrepilot Andreas Lubitz (27) med vilje sendte 149 mennesker i døden i de franske alpene.

Nå forsøker etterforskerne å finne ut hvorfor.

Siste: – Kapteinen forsøkte å slå seg inn i cockpit med øks

Ifølge den britiske avisen The Telegraph har politiet funnet viktige spor i leiligheten til Lubitz.

Bakgrunn: Jakter svar på hvorfor pilot styrtet Germanwings-flyet

Etterforskerne som har ransaket en av hans boliger i Montabaur, utenfor Dusseldorf, sier de har funnet en ledetråd som sier noe om hvorfor Lubitz skal ha valgt å styrte flyet.

Gjenstandene skal ha blitt tatt med til et laboratorium for testing:

– Vi har funnet noe som skal testes. Vi kan ikke si hva det er, men det er et svært viktig spor, sier Markus Niesczery, etterforskningsleder, til The Daily Mail.

Politiet bekrefter overfor The Telegraph at det ikke dreier seg om et selvmordsbrev.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tyske etterforskere har også ransaket Lubitz andre hjem, som også ligger i Montabaur. Dette hjemmet har han trolig delt med sine foreldre.

Politiet skal ha forlatt huset med flere store, blå søplesekker med bevis.

Les også: Lederen for etterforskningen: – Flyet ble trolig styrtet med vilje

– Han var deprimert

Det viser seg at Lubitz gikk til behandling i årene 2008 til 2009, skriver den tyske avisa Bild, som viser til interne dokumenter og kilder i Lufthansa.

Lubitz skal ha slitt med angstanfall. Han fikk privat oppfølging etter depresjonen, skriver AFP.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens han var student ved Lufthansas flygerskole i Phoenix, USA, var han i perioder vurdert som ikke egnet til å fly. Han måtte ta flere kurs om igjen, men gjorde ferdig sine eksamener med gode resultater.

Lubitz startet flygerutdanningen i 2008, men tok et flere måneder langt avbrekk før han var ferdig utdannet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En venn av andrepiloten sier til en lokalavis at avbruddet skyldtes at han var «psykisk ustabil», mens en nabo forteller at han var «utbrent». Det samme gjør en annen bekjent av ham.

– Han var tydeligvis utbrent, deprimert, sier han til Frankfurter Allgemeine.

I Lubitz' sertifisering ved det tyske luftfartsverket er det ifølge Bild koden SIC som innebærer at han jevnlig må gjennomgå legeundersøkelser. SIC-koden står også i flygersertifikatet hans.

Etterforskningen fokuserer på en mulig personlig livskrise som motiv for selvmordet der han tok med seg 149 andre uskyldige personer i døden.

Bild skriver at han nylig gjennomgikk en krise i forholdet til en kjæreste, og at han var preget av kjærlighetssorg.

Terror eller selvmord

Norske esperter mener det er for tidlig å slå fast hvorfor annenflygeren Andreas Lubitz tirsdag tok med seg 149 mennesker i døden. Men det kan like gjerne ha vært en terrorhandling som selvmord, mener norske eksperter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg tror ikke man skal konkludere med verken terror eller selvmord foreløpig. Hvis hensikten var å ta sitt eget liv, er dette høyst uvanlig. Det er få som velger å ramme andre, sier Lars Mehlum, som er leder ved Nasjonalt senter for selvmordsforskning, til Aftenposten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mehlum har forståelse for at etterforskerne konkluderer med selvmord, men mener det er feil å konkludere med noe ennå.

Les mer: Flyger forlot cockpiten før styrten

To forklaringer

Psykiater og professor i medisinsk atferdsvitenskap, Øivind Ekeberg, er enig. Han kan tenke seg to mulige forklaringer:

– Det ene er at dette er et såkalt utvidet selvmord, at man tar andre med seg i selvmordet. I dette tilfellet blir det snakk om et veldig utvidet selvmord. I så fall er det uttrykk for at man er svært mentalt syk, sier Ekeberg.

– Det andre er at dette er en terrorhandling og at flygeren kan sammenlignes med en selvmordsbomber, sier Ekeberg.

Ekeberg minner om at det er viktig at folk beholder et realistisk forhold til sikkerheten ved å fly.

– Etter en ulykke får mange vanligvis en redsel for å fly, men dette endrer ikke på vår grunnoppfatning om at det er ekstremt trygt å fly, sier Ekeberg.