Her er den i Norge - et halvt år før tiden

Her kjører det som Volvo håper skal bli en av neste års store salgsvinnere  - nemlig XC90. Denne uken var den på plass i Norge - over et halvt år før de første eierne får overlevert sine biler. (Foto: Privat)
Her kjører det som Volvo håper skal bli en av neste års store salgsvinnere - nemlig XC90. Denne uken var den på plass i Norge - over et halvt år før de første eierne får overlevert sine biler. (Foto: Privat)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stian sperret opp øynene da han så denne Volvoen på vei hjem fra jobb.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De første 1927 eksemplarene, som alle kostet en million kroner, ble revet bort på et øyeblikk. De ble utelukkende solgt på internett - og fikk betegnelsen First Edition.

Volvos nye og svært viktige XC90, lanseres først i mars neste år - mens de første kundene får bilen sin i april.

Blant de nesten 2000 som valgte å kjøpe First Edition-modellen, var det 120 nordmenn.

Tallet 1927 er forresten slett ikke tilfeldig. Dette er nemlig året da Volvo ble grunnlagt.

Første generasjon av den største SUVen til Volvo har nemlig et solid fotfeste i Norge, og det er skyhøye forventninger til den nye.

Les også: XC90: Derfor er denne bilen så dårlig

Sperret opp øynene

Det er altså er ganske lenge til vi kan få se, prøve og kjøre XC90 på norske veier. Men en liten visitt har vi alt fått. Det har nemlig den våkne Broom-leseren

Stian Tinnesand dokumentert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ja, jeg sto tilfeldigvis med mobilen oppe da den kom forbi, så da knipset jeg noen bilder. Jeg mente å kjenne igjen lyktene foran og tenkte at det måtte være den nye XC90-en, forteller han.

Stian synes ikke den nye modellen er så vellykket fra alle vinkler.

- Jeg må si at jeg ble litt skuffet over det endelige designet. Jeg liker fronten, men resten ser ut som den gamle modellen, mener han.

Volvo er tydeligvis fortsatt bestemt på at ingen skal få se nøye på nye XC90 i Norge enda. Foto: Stian Tinnesand

Volvo er tydeligvis fortsatt bestemt på at ingen skal få se nøye på nye XC90 i Norge enda. Foto: Stian Tinnesand

Les også: - Ikke mobb bilen min

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forventer storsalg i Norge

XC90 starter på 725.000 kroner - det er en prisnedgang på 150.000 kroner sammenlignet med dagens generasjon. Da får du den blant annet med sju seter, firehjulstrekk, åttetrinns automatgir og 190-hesters dieselmotor.

Volvos mål for salget i Norge er ambisiøse. De forventer å selge rundt 1.000 biler i året, og vil med det bli den klart mest solgte bilen i klassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Luksus-SUV til halv pris

Aller siste tester

Den offisielle premieren skjer på bilutstillingen i Paris, som åpner dørene tidlig i oktober.

Volvo har imidlertid vist fram ferdig bil til pressen allerede, det gjort de under et arrangement i Stockholm i august.

Når de fortsatt tester et kamuflert eksemplar i Norge, tyder det på at de faktisk gjør tester fortsatt, for å få de aller siste detaljene på plass. Produksjonsstart ved fabrikken i Torslanda er forresten i uke fem i 2015.

Barsking-utgave

De som vil at deres XC90 skal se litt mer sportslig ut, kan bestille den med R-pakke. Det handler blant annet om endret grill, frontspoiler, egne lister rundt vinduene og spesialdesignede 20-toms felger.

I R-Design får også XC90 matt sølvfargede speil og takrails i lys farge. Doble, integrerte potter bak skal fortelle de som kjører bak deg hva dette er.

Innvendig er det R-Design-detaljer på skinnseter og ratt. Disse går også igjen på girspaken, pedalene og gulvmattene. Ja, Volvo har også spesiallaget fjernkontrollen til nøkkelen, i R-Design.